Svar: Min datter vil ikke spise grød
29. februar 2016
Alder:
8 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Mange børn lukker munden for skeen, når de er mellem 8-10 måneder gamle. Det handler sjældent om, at de ikke kan lide maden, men handler derimod mere om, at de gerne vil spise selv, de viser mere og mere egen vilje og selvstændighed og protesterer derfor mod at blive madet...
Hos dig lyder det dog som om, at det er grøden og ikke skemaden, din datter protesterer imod. Det lyder som om, at hun godt kan lide f.eks. grøntsagsmos og det er rigtig godt, det må du meget gerne holde fast i. Hvis hun skal spise al sin mad i stykker og spise selv, så kræver det rigtig stor koncentration, og hun kan let blive for træt, før hun egentlig har fået helt nok at spise. Derfor er det rigtig godt, hvis du stadig kan supplere hende med lidt skemad ved siden af mad i stykker, som hun selv spiser med fingrene eller måske øver sig i at spise med en gaffel:)
Du nævner, at hun ikke vil spise grød med ske - du skal derfor også være opmærksom på, om det er skeen, som hun protesterer over. I givet fald kan det nogle gange hjælpe at lave f.eks. en agurkeske, som hun kan spise grøden med, og når hun så accepterer den, så kan man gå over til en almindelig ske igen...
Det er fint, at du har forsøgt med forskellige typer grød - hjemmelavet og færdiglavet -for at se om hun bedre kan lide noget fremfor andet. Har du prøvet med øllebrød - det man mange børn godt lide - evt. med lidt sukker eller måske fint revet æble eller pære på som topping. Hvis grøden er fuldstændig "no go", så må du tilbyde noget andet. Det kan være brød - boller, fiberholdigt men stadig lysere brødtyper, rugbrød uden hele kerner, og du kan f.eks. også lave klatkager, hvor du "steger grød på panden". Det kan hun f.eks. få til morgenmad nogle dage, så hun stadig får mad, som mætter lidt ekstra fra morgenstunden.
Havregrød med mme på, som du forsøger, kan være en idé. Du kan også prøve med Mini Fras, som er små fuldkorns havre- og majspuder. Du skal generelt være opmærksom på sukkerindholdet, når du vælger morgenmadsprodukter. Mange produkter indeholder alt for meget sukker - som tommelfingerregel bør du gå efter produkter med max 10 gram sukker pr 100 gram.
I 9-12 måneders alderen må hun godt få en lille smule komælk - ½ dl stigende til 1 dl. frem mod 1 års alderen. Normalt anbefaler jeg, at man gemmer denne ration til f.eks. sovs, så I alle bedre kan spise det samme om aftenen, men du kan naturligvis også bruge den på et surmælksprodukt, som du så tilsætter f.eks. havregryn, ymerdrys eller lignende...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
- Og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske